fredag 15 juni 2012

Mina misstag #1

Vi börjar den här serien lite basic tänkte jag...
Ett av de värsta träningsmisstagen man kan göra är att inte äta efter träning när kroppen som bäst behöver energi för att bygga upp kroppen igen.

Dock så vet jag att många (inklusive mig ibland) inte är hungrig efter träningen. Ett år tränade jag judo mellan 19:30 och 21:00 mitt i veckan. När jag väl hade tagit mig hem och duschat var jag inte hungrig. Det var helt enkelt försent. Oftast tvingade jag i mig något men de gånger jag inte gjorde det begick jag ett stort misstag... Då hade jag inte heller upptäckt hur otroligt intressant människokroppen är och visste bara att man ska äta efter träningen, inte varför.

Men vad händer egentligen när man tränar? Jo, man BRYTER NER kroppen. När man sedan går hem och äter och vilar skickas det signaler till hjärnan som säger "musklerna/syreupptagningen hänger inte med, du måste göra dem starkare!!!" Finns det då energi och framför allt protein i kroppen går den energin till att bygga upp kroppen så den blir lite starkare än tidigare. Allt är frid och fröjd!

Men om det inte finns energi i kroppen då? Nä då har inte kroppen "råd" att bygga upp musklerna för energin behövs till alla organ och till att hålla värmen etc. Så istället för att få bättre kondition och större muskler av att träna kan man faktiskt bli svagare av träning...

Tänk på det nästa gång du inte känner dig hungrig efter träningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar